Wat zijn radiale remmen?

Alle motoren zijn tegenwoordig uitgerust met goede remmen. In vergelijking met de motoren uit de vorige eeuw is de techniek rondom het stoppen van de motor enorm verbeterd. Allang gebruiken we niet meer trommelremmen, remkabels of remklauwen met één remzuiger. Waar we vroeger knepen in een spons, kan je tegenwoordig met je pink een noodstop uitvoeren. De nieuwste techniek voor straatmotoren op het gebied van remmerij is de radiale rem. Maar hoe werkt dit systeem en waarom is het beter?



Verschil radiale remmen en 'normale' remmen

Het verschil in werking wordt eigenlijk perfect uitgelegd door de naam van de remmen: 'radiaal'. Conventionele remmen worden axiale remmen genoemd. Axiaal betekent dat bouten waarmee de remklauwen vast zitten in dezelfde richting lopen als de as waar het voorwiel -en de remschijf dus- omheen draait. De kracht die veroorzaakt wordt door het remmen werkt dus loodrecht op de bevestigingsbouten van de remklauw.

Bij radiale remklauwen zijn de remklauwen bevestigd zoals te zien op onderstaande afbeelding. De bouten zijn door de klauwen heen direct in de onderkant van de vorkpoot bevestigd. Daardoor staan de bouten precies loodrecht op de richting van de vooras. Hierdoor werkt de kracht die veroorzaakt wordt door het remmen in hetzelfde vlak als deze radiale remklauwbouten.

Links zie je een radiale remklauw en rechts de ouderwetse remklauw.


Radiale remklauwen en radiale rempomp

Als men spreekt over radiale remmen gaat het in de regel over radiale remklauwen. Maar eigenlijk zegt dat niet alles, want ook de rempomp kan radiaal werken. Een rempomp werkt doordat als de remhevel wordt ingedrukt een zuiger uitschuift in de remcilinder. Hierdoor wordt er druk opgebouwd in de remleidingen. Het gehele deel waar de remhevel uitsteekt en waar de remleidingen aan bevestigd zijn is de rempomp.

Bij een normale axiale rempomp is de richting van de remhevel precies loodrecht op de richting van de cilinder. Hierdoor duwt de remcilinder dus in dezelfde richting als de hele rempomp. Bij een radiale rempomp werkt de richting van de hevel in dezelfde richting als van de remcilinder. Bij beide rempompen wordt de remvloeistof in de richting van het stuur de leiding in geduwd. Hierdoor wordt er druk opgebouwd en worden de remblokken tegen de remschijf geduwd.


Waarom zijn radiale remmen beter?

Is de verbetering van de radiale rem in verhouding tot de normale axiale rem belangrijk? Dat is zeker. Het gaat niet meer om verschil in remkracht, maar wel in de feedback die je ervaart van de rem. Een radiaal remsysteem geeft de rijder meer gevoel van wat de rem doet. Dat komt omdat er minder kracht verloren gaat in het stijvere radiale systeem.

Tegenwoordig zijn de upgrades met betrekking tot remmerij niet meer de grote stappen die voorheen behaald konden worden. Zelfs de goedkopere modellen hebben tegenwoordig remmen waar je niet teleurgesteld in hoeft te zijn. De verbeteringen die we kennen uit het verleden, zoals van remkabels naar hydraulische remleidingen gaan of van trommelremmen naar schijfremmen gaan, zijn astronomische verschillen.

Nu zijn de verschillen subtieler. Dat betekent natuurlijk niet dat dit niet belangrijk kan zijn. In de racerij zoals MotoGP of WorldSBK kunnen minuscule verbeteringen het verschil zijn tussen winst en een ramp. Nou is bij straatmotoren iets altijd populair als dat ook wordt gebruikt op het daadwerkelijke race model, vandaar dat de radiale rem is wat iedereen nu wil.

Waar op race motoren die verschillen daadwerkelijk van enorm belang zijn, is dat natuurlijk minder essentieel op straatmotoren. Desalniettemin kan het ook voor straat rijders fijn zijn om net dat beetje extra gevoel te hebben in je remmen. Nodig is het dus niet, axiale remmen zijn op straat ook prima, maar bij remmen streeft men naar het beste. Daar is natuurlijk wel wat voor te zeggen.



Deze artikelen vind je misschien ook leuk:

Ikwilvanmijnmotoraf.nl is dé site waar je eenvoudig en zonder gedoe je motorscooterquad of trike verkoopt. Meld je motor vrijblijvend aan.

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod

Ik weet mijn kenteken niet

Handmatige invoer

Of voer kenteken in

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands