Het verschil tussen MotoGP en WorldSBK

De rust is wedergekeerd op het TT circuit van assen nadat de 90e TT twee weken geleden verreden werd. Toch zal deze rust niet lang duren, over twee weken staat alweer het volgende grote wegrace kampioenschap op de kalender, het WK Superbike. In deze blog leggen we uit wat de verschillen zijn tussen de twee klassen en hoe het kan dat de rondetijden zo dicht bij elkaar liggen.


MotoGP en WorldSBK races

De MotoGP motoren zijn ontworpen voor één ding: racen! Dit gaat vaak samen met een gigantisch budget. Met dit budget is het mogelijk om ieder onderdeel zo goed mogelijk te maken voor de beste prestaties.

Aan de andere kant moeten Superbikes gebaseerd zijn op straatmotoren. In het reglement staat zelfs dat de frames voorzien moeten zijn van een normaal chassisnummer zoals gewone straatmotoren deze ook hebben.

De kampioensmotoren, links de MotoGP Honda van Marc Marquez en rechts de WorldSBK Kawasaki van Jonathan Rea.


De superbike teams ontvangen een supersport motor zoals een particulier, straatlegaal en klaar om de weg op te gaan . Maar in plaats van er meteen mee te gaan rijden, halen ze de fiets tot op de laatste bout uit elkaar. Vervolgens verdwijnen de onderdelen die niet nodig zijn op het circuit meteen in de prullenbak. Denk hierbij aan verlichting, spiegels en een kentekenplaathouder. De onderdelen die overblijven worden aangepast of vervangen volgens het reglement.


Het motorblok

In het moderne reglement van het superbike kampioenschap mag er steeds minder aan het motorblok veranderd worden. In het onderblok mag alleen de versnellingsbak aangepast worden voor de verschillende circuits. De krukas, de drijfstangen, de zuigers en de carterdelen mogen niet aangepast of vervangen worden. Waar de grootste vermogenswinst zit is de cilinderkop, maar ook hier zijn de toegestane aanpassingen beperkt.

Tegenwoordig leveren motorfabrikanten twee varianten van hun topmodel supersport. Een standaard model, en een model die in de naam is voorzien van een extra “R” of een “SP”. Deze laatste modellen zijn vaak voorzien van onderdelen die het leven van de raceteams makkelijker maakt. De nieuwe Kawasaki ZX-10RR is voorzien van lichtgewicht zuigers, titanium drijfstangen en andere nokkenassen. De ZX-10R (één R) heeft deze onderdelen niet.

Al deze regels worden gesteld zodat de Superbike klasse 'betaalbaar' blijft voor de kleinere raceteams. Dit zorgt uiteindelijk voor meer spanning tijdens de races. Daarnaast moeten de motorblokken betrouwbaar zijn voor gebruik op de weg en voldoen aan de milieu eisen. De motor van een MotoGP fiets hoeft hier natuurlijk niet aan te voldoen. Het uiteindelijke verschil in vermogen is dan ook vrij groot. Geen van de fabrikanten willen echte getallen noemen, maar het vermogen van superbikes wordt geschat op ongeveer 240 pk. Dit terwijl het vermogen van MotoGP motoren kan oplopen tot wel 300 pk!


Het rijwielgedeelte

De exacte getallen worden niet bekend gemaakt, maar de waarde van de vering van een WK Superbike wordt geschat op de waarde van de gehele straat legale versie van de motorfiets. Deze dure vering maakt het finetunen van de setup voor ieder circuit mogelijk.

Een normale Honda Fireblade (links) en de WorldSBK versie (rechts)


Zoals eerder genoemd moeten de frames voorzien zijn van een origineel chassisnummer. Ook dit is gedaan om de kosten voor de teams laag te houden. Deze frames worden door middel van massa productie gemaakt en zijn dus aanzienlijk goedkoper dan de handgemaakte frames die gebruikt worden in de MotoGP. Ondanks dat er met originele frames van straatmotoren gewerkt wordt, mogen deze op bepaalde plekken wel verstevigd worden. Dit geeft de rijder meer gevoel.

In de MotoGP wordt de remkracht gegenereerd door carbon remschijven die tot wel €20.000,- per set kunnen kosten. Om deze reden wordt er in het WK Superbikes gebruik gemaakt van stalen remschijven.


Banden

Net zoals in de MotoGP is er voor het WK Superbikes één bandenleverancier, Pirelli. Het verschil met de banden van de MotoGP is dat Michelin voor iedere race speciale banden maakt. Een zachte compound die gebruikt wordt in Maleisië zal anders zijn dan een zachte compound in Assen. Dit omdat het andere circuits zijn, maar ook omdat de weersomstandigheden over het algemeen erg verschillen. De banden die in het WK superbikes gebruikt worden kunnen ook gekocht worden door de particuliere trackday fanaat.

De banden van Pirelli die in de superbike klasse gebruikt worden.


Al deze kleine verschillen tussen de MotoGP en Superbikemachines zorgen voor kleine verschillen in snelheid rond het circuit. Door het lagere vermogen trekken de superbikes langzamer op, en halen ze minder hoge topsnelheden. Door de goedkopere frames zijn ze minder stabiel in snelle bochten. Er kan minder hard geremd worden, en de banden zijn niet precies afgestemd op de omstandigheden. Al deze verschillen zijn terug te zien in het verschil van ongeveer 2.5 seconden tussen de ronde records op het TT circuit van Assen.




Deze artikelen vind je misschien ook leuk:

Ikwilvanmijnmotoraf.nl is dé site waar je eenvoudig en zonder gedoe je motorscooterquad of trike verkoopt. Meld je motor vrijblijvend aan.

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod

Ik weet mijn kenteken niet

Handmatige invoer

Of voer kenteken in

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands