Voorvorkkeering lek? Wat nu?

Lekke voorvork keerringen komen vaak voor bij gebruikte motorfietsen. Vaak wordt er doorgereden met lekke keerringen, maar is dit wel verstandig? In deze blog worden de oorzaken en gevolgen van lekke voorvorkkeerringen behandeld.



Wat is een keerring?

Een motorfiets bevat een aantal keerringen. Deze keerringen zijn afdichtringen die de ruimte opvult tussen twee onderdelen. Deze ruimte moet opgevuld worden om de olie aan de ene kant te houden en vuil en water aan de andere kant.

Op het motorblok bevinden keerringen zich vooral op de versnellingsbak. Denk hierbij aan de as waaraan het voortandwiel gemonteerd is, en de as waaraan het schakelpedaal zit. Deze assen verbinden onderdelen die zich in de buitenlucht bevinden met onderdelen in de versnellingsbak. De olie moet in de versnellingsbak blijven, en tegelijkertijd moet vuil en regenwater buiten de versnellingsbak blijven.

Andere onderdelen die beschermd worden door een keerring zijn: de voorvork, de wiellagers, de balhoofdlagers en de achterbruglagers. Keerringen zijn dus erg belangrijk voor de levensduur van olie- of vethoudende onderdelen in motorfietsen.

Hier is duidelijk een voorvorkkeering lek, te zien aan de ring aan vieze voorvorkolie die overblijft.


Oorzaken

Nu de functie van een keerring duidelijk is kan er gekeken worden naar hoe het kan dat voorvorkkeerringen stuk gaan of gaan lekken.

Lang stilstaan

Het komt vaak voor dat de voorvorkkeerringen van een motorfiets die lang stil heeft gestaan gaan lekken na de eerste rit. Keerringen bestaan uit een metalen ring die zorgt voor de stevigheid en een veer die zorgt voor de afsluiting. Deze onderdelen worden in een rubberen omhulsel geplaatst. Dit rubber zorgt dan weer voor de echte olieafsluiting.

Wanneer een motorfiets lang stil staat kan het zijn dat de rubberen afsluitlip aan de binnenpoot blijft plakken. Wanneer er dan weer met de motor gereden wordt en de voorvork in en uit veert kan het zo zijn dat de afsluitlip beschadigd. Hierdoor kan de keerring gaan lekken.


Schade aan de voorvork

Bij oudere motorfietsen die vaak buiten staan, of ’s winters in de pekel rijden kan het zo zijn dat de binnenpoten gaan roesten. Deze roestvorming is lang niet zo glad als de binnenpoot was toen hij de fabriek uit kwam. Deze ruwheid kan de afsluitlip beschadigen, waardoor de keerringen kunnen gaan lekken.

Een andere vorm van schade zijn kromme binnenpoten. Deze kunnen krom raken door bijvoorbeeld een valpartij. Doordat de poten krom zijn komt er kracht op de afsluitlip. Deze kan dan vervormen en olie doorlaten. In het werkplaatshandboek staat beschreven wat de maximale uitwijking van een voorvork is en hoe deze te meten is. Het heeft geen zin om nieuwe keerringen te monteren als de voorvork krom is. De nieuwe zullen binnen de kortste keren weer gaan lekken.

Naast schade kan het ook nog zijn dat de glijbussen in de voorvork versleten zijn. Wanneer er speling ontstaat op deze bussen komt er ook kracht op de keerringen. Ook hierdoor kan de afsluitlip olie doorlaten. Tijdens het vervangen van de keerringen is het verstandig om de glijbussen te controleren en waar nodig te vervangen.


Vuil

De stofkap die de keerring van de buitenlucht beschermt kan beschadigen of verouderen. Hierdoor kan het zijn functie minder goed vervullen en kan er vuil bij de keerring komen. Wanneer er vuil tussen de binnenpoot en de afsluitlip komt kan er olie langs lekken. Er zijn kitjes te koop waarmee keerringen schoongemaakt worden terwijl ze gemonteerd zijn. Dit werkt echter alleen als er bijvoorbeeld een enkel korreltje zand tussen zit. Als er veel meer vuil rond de keerring te zien is, is de kans groot dat de afsluitlip beschadigd is, en moet de keerring vervangen worden.


Gevolgen

De gevolgen van een lekke voorvorkkeerringen zijn afhankelijk van de ernst van de lekkage. Wanneer er een klein vuiltje zorgt voor een zwetende keerring is er nog geen man overboord, en hoeven de keerringen niet meteen vervangen te worden.

Bij een upside-down voorvork is een lekkage ernstiger dan bij een conventionele voorvork. Het verschil tussen de soorten voorvorken lees je in een andere blog.


Als er echter sprake is van ernstige lekkage kan het zo zijn dat de er vorkolie op de banden en remmen terecht komen. Dit kan natuurlijk voor hele gevaarlijke situaties zorgen. Wanneer dit tijdens een rit gebeurt kan je ervoor kiezen om een sok of een stuk doek rond de keerring te binden met een kabelbinder. Zo vang je de lekkende olie op en kan je rustig naar huis rijden. Blijf niet te lang doorrijden met een lekke keerringen. Door de lekkage daalt het niveau van de vorkolie en wordt de demping van de voorvork minder. Dit heeft invloed op het weggedrag en het remgedrag. Ook dit kan voor gevaarlijke situaties zorgen.

Dus als de voorvorkkeerringen lek zijn, zoek de oorzaak en vervang ze.




Deze artikelen vind je misschien ook leuk:

Ikwilvanmijnmotoraf.nl is dé site waar je eenvoudig en zonder gedoe je motorscooterquad of trike verkoopt. Meld je motor vrijblijvend aan.

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod

Ik weet mijn kenteken niet

Handmatige invoer

Of voer kenteken in

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands