Hoe werkt motorvering? Vering termen uitgelegd

Bij veel moderne motorfietsen is er van alles af te stellen aan de vering. Voor veel motorrijders is deze instelbaarheid een extra reden om een motorfiets aan te schaffen. Toch is er ook een groot aantal motorrijders die niet weten wat de verschillende stelschroeven doen. In deze blog leggen we uit wat de verschillende stelmogelijkheden zijn en welke termen daarbij horen.


Vering vs demping

De termen vering en demping worden vaak door elkaar gebruikt, toch zijn er concrete verschillen. Vering is nodig om de wielen van de motorfiets zo goed mogelijk aan de weg te houden. De veren geven de wielen de mogelijkheid om de hobbels in de weg te volgen zonder dat de motorfiets hier zelf al te veel van merkt. Vering is dus ook nodig voor het comfort.

Voorvorken zijn er in twee hoofdsoorten: Right-side-up (links) en Up-side-down (rechts). Meer uitleg over het verschil tussen die twee lees je in een andere blog.


Vering is op een op een motorfiets nutteloos zonder demping. Waar de vering beweging toelaat, zorgt demping voor de controle van deze beweging. Er is niet te rijden met een voorvork zonder olie. Deze zou na een drempel nog een kilometer na deinen, met alle gevolgen van dien.


Waarom instelbare vering op de motor?

De eerste motoren met instelbare vering zoals we die nu allemaal kennen kwamen in de jaren 90 op de markt. Dit waren voornamelijk sportmotoren. Bij de rest van de motoren kwam met een standaard instelling de fabriek uitrollen en daar moest je het maar mee doen. Deze standaard instelling is samengesteld voor een gemiddeld persoon, met een gemiddelde rijstijl en een gemiddelde lichaamsbouw. Op deze manier zijn de meeste motorrijders tevreden.

Toch zijn instelbare veerelementen lang niet meer alleen te vinden op sportmotoren. Neem bijvoorbeeld een BMW S1000XR. Deze krachtige en sportieve allroad kan gebruikt worden voor ritjes naar werk, vakanties met passagier en bijbehorende bepakking of een sporadische trackday. Voor iedere situatie worden er andere eisen gesteld aan de vering en demping. Voor dit soort motorfietsen is het dus van groot belang dat de vering instelbaar is.


Wat is preload en wat is de sag?

De veerstijfheid van veren wordt vaak gegeven in de eenheid [kg/mm]. Deze eenheid geeft aan hoe veel millimeters een veer ingedrukt wordt per kilo belasting. Als voorbeeld; de achterveer van een Yamaha YZF-R6 heeft een veerstijfheid van 10.5 [kg/mm]. Dus voor iedere 10.5 kilo die op de veer geplaats wordt zal deze 1 millimeter ingedrukt worden.

Preload, of voorspanning, is van toepassing op de veren. De verstelling van de preload wordt gebruikt tijdens het instellen van de veren op het gewicht van de bestuurder. De standaard instelling van een Yamaha YZF-R6 zal ontworpen zijn voor een lichte coureur van bijvoorbeeld 70 kilo. Wanneer een stevig gebouwde Nederlander van 100 kilo hierop gaat zitten zal de vering veel te ver inzakken. Hierdoor klopt verandert de geometrie en zal de motorfiets niet zo goed sturen als de bedoeling is.

De ruimte tussen de pijlen is de ingestelde preload.


Om de motorfiets toch weer op de juiste hoogte te krijgen kunnen de veren onder voorspanning gezet worden. Deze voorspanning zorgt ervoor dat er al een kracht op de veren staat. De veer zal pas verder inzakken wanneer deze kracht overschreden wordt. Hoe ver een motorfiets inzakt noemt men sag. De juiste sag is voor iedere motorfiets anders, maar een goede vuistregel is dat de sag ¼ van de totale slag van de vering is. Voor een voorvork van een Yamaha YZF-R6 is dit 30 mm.

Het instellen van de voorspanning kan op verschillende manieren. In de handleiding van uw motorfiets staat hoe dit moet.


Wat is rebound en wat is compression?

Rebound en compression zijn Engelse termen voor ingaande- en uitgaande demping. Verstelling van de ingaande demping is vaak alleen te vinden op sportmotoren en motoren van een hogere prijsklasse. De ingaande demping controleert de beweging van het inschuiven van de voorvork of monoshock. Voor de voorvork is dit tijdens het remmen, en voor de monoshock is dit tijdens het accelereren. Het instellen van de ingaande demping voornamelijk van belang op het circuit. Hier wordt hard geremd en hard geaccelereerd. Door de ingaande demping dichter te draaien zal de voorvork langzamer in veren.

De verstelling van de uitgaande demping of rebound is ook te vinden op veel straatmotoren. De uitgaande demping controleert het uitveren van de voorvork of monoshock. Het controleren van de uitgaande demping is van belang om het na deinen te beperken. Het kunnen instellen van de rebound geeft de mogelijkheid om constant voelende vering te krijgen onder verschillende omstandigheden. De olie in de voorvork en monoshock zijn gevoelig voor temperatuur. De olie in de dempers wordt warm tijdens het rijden. Hierdoor wordt de olie dunner, waardoor de demping afneemt. Als hier niets aan gedaan wordt zal de vering na gaan deinen.

Ook de instructies voor het instellen van de demping staan in de handleiding van uw motorfiets.


Een handige tip voor wanneer je zelf de vering wilt gaan instellen is het opschrijven van de aanpassingen die je hebt gedaan. Stel dat je niet tevreden bent met de aanpassingen dan kan je de vering altijd weer naar de vorige stand terug kan zetten. Daarnaast staat vaak in de handleiding van je motorfiets een standaard instelling aangegeven.





Deze artikelen vind je misschien ook leuk:

Ikwilvanmijnmotoraf.nl is dé site waar je eenvoudig en zonder gedoe je motorscooterquad of trike verkoopt. Meld je motor vrijblijvend aan.

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod

Ik weet mijn kenteken niet

Handmatige invoer

Of voer kenteken in

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands