Is te veel olie in een motor schadelijk?

Dat een motorblok olie nodig heeft staat buiten kijf. Olie zorgt niet alleen voor smering van alle bewegende delen in je blok, maar neemt ook voor een groot deel de koeling van het blok voor zijn rekening. Wat te weinig olie kan veroorzaken is duidelijk, te weinig smering en te weinig koeling. Maar wist je dat te veel olie misschien wel schadelijker is? De gevolgen ervan zullen in ieder geval sneller duidelijk worden.


Wat gebeurt er als je te veel olie in je motor doet?

Een motorblok is berekend op een bepaalde hoeveelheid olie in je blok. Dan wordt alles goed gesmeerd. Bovendien werkt dan de oliepomp optimaal waardoor je een perfecte hoeveelheid oliedruk kan bereiken. Doe je te veel olie in je blok dan werkt het oliesysteem niet meer optimaal. Het is een makkelijk gemaakte fout: je wisselt je olie, en bij het bijvullen let je even niet op. Hierdoor heb je zo maar te veel olie toegevoegd.

Als je motor loopt, wordt de temperatuur in je blok -en dus ook van je olie- steeds hoger. Als die druk hoger wordt dan wordt de olie uit het blok geforceerd. Dit komt omdat een motor is uitgerust met carter ontluchting. Dit is speciaal ontworpen om de druk niet te hoog te laten worden als de motor warm wordt. Als er te veel olie in het blok zit dan wordt er niet alleen lucht door dit buisje gepompt, maar komt er ook olie mee.

Deze ontluchting van het carter, de onderkant van je blok waar het grootste gedeelte van je olie zich bevindt, is vaak aangesloten op de luchtinlaat van de motor. Dit is zodat er actief lucht je carter uit gepompt kan worden om die druk laag te houden. Wanneer er olie mee wordt gepompt door een te veel aan olie komt er olie mee in de verbranding van benzine. Hierdoor loopt de motor niet optimaal. Dit ga je zeker merken onderweg.


De symptomen

Als er olie in je luchtinlaat komt zal het luchtfilter snel vol raken, waardoor het de olie op een gegeven moment niet meer tegen kan houden. Dan komt er dus olie in je verbrandingskamer. Dit zal leiden tot olieverbranding waardoor er rook uit je uitlaat zal komen. Bovendien is de verbranding minder efficiënt, waardoor je vermogen zal verliezen. Rij je alsnog door dan zullen de bougies de eerste zijn die het begeven. Rij je nog verder door? Dan volgen andere onderdelen die vervangen of schoongemaakt moeten worden.

Is de rook uit de uitlaat blauw? Dat betekent dat er olie wordt verbrand.


Hoe krijg je de olie uit je motorblok?

Het te veel aan olie uit je motorblok krijgen is gelukkig niet zo moeilijk. Daarom zou het ook zonde zijn om er te lang mee door te rijden. De meest vanzelfsprekende manier is, net als bij het geheel leeg laten lopen van het motorblok, via de carterplug. Draai deze niet helemaal open, want dan gaat het veel te snel. Draai de plug een beetje open en laat het rustig eruit lopen totdat je tevreden bent met het niveau.

Wat ook kan is een pompje in de olievuldop te steken. Dit kan een elektrisch pompje zijn, maar een (gereinigde) handpomp van een spuitfles werkt ook prima. Hierdoor kan je heel geleidelijk het olieniveau verlagen. Let op dat de olie altijd een beetje moet zakken naar beneden dus neem de tijd en blijf het niveau controleren.


Hoeveel olie moet in een motor?

Hoeveel olie er in een motorblok moet verschilt per motor. Sommige motoren moeten 3,5 liter olie in het blok hebben en sommige blokken zijn gemaakt voor slechts een liter olie. In het werkplaatshandboek van je motor staat precies hoeveel olie er in moeten en hoe je deze zelf kan controleren. Er wordt uitgelegd hoe je het niveau af kan lezen en in welke omstandigheden dat moet. Bovendien staat er in hoe je de olie zelf kan vervangen.

Wat eigenlijk alle motoren gemeen hebben is dat het olieniveau af te lezen is door middel van een peilstok of een kijkglaasje. Zorg dat de motor al een tijdje stil staat en dat de motor recht staat om een correct peil te kunnen aflezen.




Deze artikelen vind je misschien ook leuk:

Ikwilvanmijnmotoraf.nl is dé site waar je eenvoudig en zonder gedoe je motorscooterquad of trike verkoopt. Meld je motor vrijblijvend aan.

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod

Ik weet mijn kenteken niet

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands