Strijd om het snelheidsrecord elektrische motoren

Deze week is het officiële snelheidsrecord onder elektrische motoren verbroken. De nieuwe echte topsnelheid is 455,737 kilometer per uur. Deze bizarre snelheid is behaald met niemand minder dan motorlegende Max Biaggi op het zadel. Biaggi is zowel in de MotoGP als in de WorldSBK actief geweest en heeft daar vele successen behaald.


Voxan Wattman

Max Biaggi werkt sinds een tijdje samen met het motormerk Voxan. Voxan is vooral bekend omdat het eigenaar is van Venturi, dat tweede werd in het wereldkampioenschap Formule E. Eerder brak hij het record al in deze klasse. Maar nu verpulverd hij zijn eigen record. Hierbij gaat het om de klasse 'gedeeltelijk gestroomlijnde elektrische motoren onder de 300 kg'. Vooral voor elektrische motoren is deze gewichtslimiet lastig. Een flink accupakket zorgt voor meer vermogen maar uiteraard ook voor enorm veel gewicht. Om ervoor te zorgen dat deze motoren nog wel herkenbaar zijn voor het grote publiek is de gewichtsklasse erop gezet.

''Als je de instrumenten 470 km/u ziet aangeven, geloof je je ogen niet. Zelfs voor een MotoGP-racer die gewend is om 300 km/u te rijden, is dit iets extreems. Bij die snelheid trilt het trainingspak en verbrandt je huid, je ogen kunnen niet goed zien. Er is zoveel turbulentie dat je denkt dat je je niet kan vasthouden, maar dat is niet zo. Je kijkt niet meer naar wat recht voor je is. Je moet breder kijken. Het is gekkenwerk”
- Max Biaggi


Niet de snelste motor ooit

Het absolute snelheidsrecord is een stuk hoger dan van de Voxan. Dit record staat al meer dan 10 jaar, en ook niet op een elektrische motorfiets. De Ack Attack Streamliner is een 2600cc sterke kanonskogel van een machine. In 2010 hebben ze een gecorrigeerde snelheid behaald van maar liefst 605 km/u. De snelheid wordt gecorrigeerd omdat het gemiddelde wordt genomen van de topsnelheden op de heen- en terugweg. Zo wordt de factor die de wind meespeelt gecompenseerd.

De 2600cc motor is een samenstelling van twee 1300cc Suzuki Hayabusa blokken. Bovendien is de Ack Attack uitgerust met een enorme turbocharger die gekoeld wordt door droogijs onder druk.


De concurrent: de WMC250EV

Het Britse White Motorcycle Concepts heeft één duidelijk doel: in diezelfde klasse het record verbreken. Eerder stond het record op 'slechts' 407 km/u, wat al een hele uitdaging zou zijn. Maar sinds deze week zullen ze dus nog een stuk harder moeten gaan. De kracht van de WMC zal vooral gehaald moeten worden uit de aerodynamica. Als je naar dit concept kijkt zie je meteen dat op aerodynamisch gebied alles uit de kast getrokken wordt. De lange wielbasis met de zo veel mogelijk dichte kuip is opvallend, maar des te opvallender is juist het gebrek aan motor in het midden. Daar is de WMC namelijk helemaal open om zo extra luchtdoorlating te creëren. Dit zullen ze zeker nodig hebben. Want door de strenge gewichtslimiet is het accupakket beperkt tot twee 20 kW op het voorwiel en twee 30 kW elektromotoren op het achterwiel. Dit komt samen dus op 100 kW, 136 pk.

De opvallendste feature van deze motor is toch wel dat het helemaal open is in het midden.


Of de WMC het record van Voxan gaat verbreken zal spannend worden. Wanneer hun nieuwe poging is is nog niet bekend. Na dit nieuwe record zullen ze zich wel even achter de oren krabben. Of misschien zullen we komend jaar wel totaal verrast worden met weer een nieuw record.




Deze artikelen vind je misschien ook leuk:

Ikwilvanmijnmotoraf.nl is dé site waar je eenvoudig en zonder gedoe je motorscooterquad of trike verkoopt. Meld je motor vrijblijvend aan.

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod

Ik weet mijn kenteken niet

Handmatige invoer

Of voer kenteken in

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands