Wanneer is een kettingset aan vervanging toe?

De meeste motorfietsen maken gebruik van een ketting voor de eindoverbrenging. Een ketting is een goedkope, lichte en efficiënte manier om vermogen over te brengen. Echter zijn kettingen meer onderhoudsgevoelig dan bijvoorbeeld een cardan- of riemaandrijving. Een kettingset bestaat uit een ketting en twee tandwielen. Wist je dat als je de ketting vervangt, je altijd de tandwielen ook moet vernieuwen? De onderdelen slijten namelijk op elkaar in. Ook als een ketting netjes wordt onderhouden, heeft deze een bepaalde levensduur. In deze blog zullen een aantal symptomen beschreven worden waaraan te zien is dat een ketting aan vervanging toe is.



Vaste schakels

Enkel de ketting smeren is helaas niet genoeg als het gaat om het onderhoud van een ketting. Ook zal de ketting van tijd tot tijd schoongemaakt moeten worden. De grootste taak van kettingspray is het tegengaan van corrosie aan de ketting. Dit gebeurd doordat de spray het metaal afsluit van de buitenlucht door het te bedekken met een klein vettig laagje. Het nadeel van dit vettige laagje is dat dit ervoor zorgt dat vuil blijft plakken aan de ketting. Wanneer de ketting niet regelmatig schoon gemaakt wordt kan het vuil op plekken komen waar het niet hoort. Hierdoor kunnen schakels vast komen te zitten.

Vastzittende schakels volgen de rondingen van de kettingwielen slecht, of niet. Hierdoor wordt de ketting bij iedere omwenteling extra belast op dit punt. Deze extra belasting kan ervoor zorgen dat de ketting op den duur breekt. Dit gebeurt tijdens het rijden, en kan grote schade aanrichten aan mens en machine.


Versleten kettingwielen

Aan kettingwielen is goed te zien wanneer ze versleten zijn. In de onderstaande afbeelding zijn twee kettingwielen op elkaar gelegd. De bovenste is een nieuwe, en de onderste is een versleten. Aan het versleten kettingwiel is goed te zien hoe de ketting deze inslijt. De tanden zijn aanzienlijk smaller dan die van het nieuwe kettingwiel. Doordat de tanden smaller zijn, zijn ze ook zwakker. Dit kan er op den duur voor zorgen dat tanden afbreken. In het ergste geval kan de ketting van het kettingwiel aflopen.


Speling op de ketting

Kettingspeling is niet hetzelfde als kettingspanning. De spanning stel je met de kettingspanners aan de achterbrug. Het spannen van de ketting is belangrijk om de speling van de ketting te compenseren.

Vaak word gedacht dat kettingen uitrekken en dus langer worden. Dit is echter niet het geval. Net zoals de kettingwielen, slijten de rollers van de kettingen ook. De slijtage van beide onderdelen zorgt voor speling. De kettingspeling is te controleren door de ketting vast te pakken aan de achterkant van het achterste kettingwiel. Wanneer je deze van het kettingwiel af kunt pakken is er sprake van speling. Wanneer je tussen de schakel en het kettingwiel door kunt kijken is de speling te groot en is een nieuwe ketting set nodig.


Dus de volgende keer dat je je ketting gaat smeren, controleer je ketting ook op deze symptomen. Dit kan veel problemen voorkomen. Daarnaast is het handig om voor het kopen van een volgende motorfiets de ketting te controleren op deze symptomen. Wanneer de ketting versleten is geeft dit een betere onderhandelpositie.




Deze artikelen vind je misschien ook leuk:

Ikwilvanmijnmotorfietsaf.nl is dé site waar je eenvoudig en zonder gedoe je motorscooterquad of trike verkoopt. Meld je motor vrijblijvend aan.

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod

Ik weet mijn kenteken niet

Handmatige invoer

Of voer kenteken in

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands