Geen oude motoren in centrum Parijs
 Wie met een oldtimer een stedentrip wil maken kan Parijs beter mijden: oude motoren worden niet meer toegelaten in het centrum. Dat geldt alleen voor motoren die 15 jaar of ouder zijn. 
Oude motoren worden vanaf de ringweg van de Franse hoofdstad geweerd. De Gemeente Parijs heeft dat besluit genomen. Alleen motoren en scooter van het bouwjaar 2000 en jonger worden nog toegelaten. De nieuwe regeling moet in juli 2016 ingaan. Vrachtwagens van voor het jaar 2000 zijn op dit moment al verboden in de binnenstad. Voor auto’s gelden nóg strengere regels. Die mogen omkeren als ze van 1996 of eerder zijn.
Wie met een oldtimer een stedentrip wil maken kan Parijs beter mijden: oude motoren worden niet meer toegelaten in het centrum. Dat geldt alleen voor motoren die 15 jaar of ouder zijn. 
Oude motoren worden vanaf de ringweg van de Franse hoofdstad geweerd. De Gemeente Parijs heeft dat besluit genomen. Alleen motoren en scooter van het bouwjaar 2000 en jonger worden nog toegelaten. De nieuwe regeling moet in juli 2016 ingaan. Vrachtwagens van voor het jaar 2000 zijn op dit moment al verboden in de binnenstad. Voor auto’s gelden nóg strengere regels. Die mogen omkeren als ze van 1996 of eerder zijn.
Inrijverbod oude motoren
 Parijs wil met het verbod de luchtkwaliteit verbeteren. Het inrijverbod is met name gericht op het werkverkeer. Van maandag tot en met vrijdag is het centrum van 08.00 tot 20.00 verboden voor ‘te oude’ voertuigen en oude motoren. Het maakt niet uit hoe goed een motor ook is onderhouden of hoe zuinig hij misschien is, er worden geen uitzonderingen gemaakt. Motorfietsen van 1999 of ouder komen er niet in, discussie gesloten.
Motorrijders in Frankrijk zijn al in opstand gekomen. De Club van Verontruste Motorrijders (op zijn Frans: Motards en Colère) heeft de eerste protestrit al achter de rug. Niet alleen eigenaren van oude motoren hebben halverwege februari de belangrijkste toegangswegen naar Parijs geblokkeerd, ook motorrijders met een jonger model stonden daartussen. Er wordt op dit moment gewerkt aan een petitie om de protestrit kracht bij te staan. De organisatoren van de Club van Verontruste Motorrijders noemen als argument om het gebruik van motoren juist aan te moedigen dat de verkeersdruk wordt verlicht, de parkeerproblemen afnemen (een motor neemt immers maar weinig ruimte in) én de verminderde uitstoot. Als oude motoren niet meer worden toegestaan zullen veel meer mensen de auto meenemen, en dat zorgt voor nog meer parkeerproblemen en langere files. Tot nu toe hebben de argumenten geen effect gehad.
Parijs wil met het verbod de luchtkwaliteit verbeteren. Het inrijverbod is met name gericht op het werkverkeer. Van maandag tot en met vrijdag is het centrum van 08.00 tot 20.00 verboden voor ‘te oude’ voertuigen en oude motoren. Het maakt niet uit hoe goed een motor ook is onderhouden of hoe zuinig hij misschien is, er worden geen uitzonderingen gemaakt. Motorfietsen van 1999 of ouder komen er niet in, discussie gesloten.
Motorrijders in Frankrijk zijn al in opstand gekomen. De Club van Verontruste Motorrijders (op zijn Frans: Motards en Colère) heeft de eerste protestrit al achter de rug. Niet alleen eigenaren van oude motoren hebben halverwege februari de belangrijkste toegangswegen naar Parijs geblokkeerd, ook motorrijders met een jonger model stonden daartussen. Er wordt op dit moment gewerkt aan een petitie om de protestrit kracht bij te staan. De organisatoren van de Club van Verontruste Motorrijders noemen als argument om het gebruik van motoren juist aan te moedigen dat de verkeersdruk wordt verlicht, de parkeerproblemen afnemen (een motor neemt immers maar weinig ruimte in) én de verminderde uitstoot. Als oude motoren niet meer worden toegestaan zullen veel meer mensen de auto meenemen, en dat zorgt voor nog meer parkeerproblemen en langere files. Tot nu toe hebben de argumenten geen effect gehad.
Niet alleen Parijs
Parijs is niet de eerste die oudere vervuilende voertuigen niet meer toelaat. Niet alleen oude motoren worden geweerd, maar ook auto’s en vrachtwagens mogen niet te oud zijn. In Duitsland mogen oude diesels al lange tijd niet meer in bepaalde stadscentra komen. In de grotere steden wordt gewerkt met milieustickers (Umweltplakette). Wil je een Duitse stad bezoeken en valt deze binnen een Umweltzone? Dan moet je een sticker op je raam plakken om dat gebied binnen te mogen. Voor die sticker betaal je een bepaald bedrag. Hiermee wil Duitsland de luchtkwaliteit bevorderen, want mensen die in de buurt van zo’n Umweltzone wonen kiezen dan sneller voor een ander alternatief. De regeling van de milieustickers geldt nog niet voor oude motoren.
Duitsland wil wel de luchtkwaliteit verbeteren, maar nog niet alle verkeersregels zijn daarop gebaseerd. Zo is het inhalen van een file in Duitsland voor motoren nog steeds verboden. Er is onlangs opnieuw gesproken over de mogelijke opheffing van het verbod voor motorrijders om een file in te halen. De Duitse Organisatie van Officieren van Justitie houdt vast aan het verbod en is niet  van plan dit op te heffen. De veiligheid gaat uiteindelijk boven alles en de organisatie vindt dat motoren die rechts inhalen tegen de verkeersregels in druist. Of het nu nieuwe of oude motoren betreft.
bevorderen, want mensen die in de buurt van zo’n Umweltzone wonen kiezen dan sneller voor een ander alternatief. De regeling van de milieustickers geldt nog niet voor oude motoren.
Duitsland wil wel de luchtkwaliteit verbeteren, maar nog niet alle verkeersregels zijn daarop gebaseerd. Zo is het inhalen van een file in Duitsland voor motoren nog steeds verboden. Er is onlangs opnieuw gesproken over de mogelijke opheffing van het verbod voor motorrijders om een file in te halen. De Duitse Organisatie van Officieren van Justitie houdt vast aan het verbod en is niet  van plan dit op te heffen. De veiligheid gaat uiteindelijk boven alles en de organisatie vindt dat motoren die rechts inhalen tegen de verkeersregels in druist. Of het nu nieuwe of oude motoren betreft.