Power commander vs ECU programmeren

Als je je motor wilt opvoeren of andere aanpassingen wilt doen heb je bij een motor met brandstof injectie verschillende mogelijkheden. De twee meest voorkomende opties zijn een power commander en de ECU (her)programmeren. Wil je extra topsnelheid? Wil je dat je motor zuiniger is? Of wil je meer koppel onderin de toeren? Dat kan ingesteld worden. Wij leggen twee meest voorkomende manieren naast elkaar om jouw motor helemaal naar je eigen hand te zetten.


Hoe kan je een motor tunen?

De meeste mensen willen graag aanpassingen maken aan het motorblok van de motor voor meer topsnelheid of betere gasrespons. Door de brandstof- en ontsteking curves aan te passen kan je een motor tunen. Deze curves zijn vaak onderhevig aan emissie eisen of aan andere reguleringen zoals begrensde topsnelheid.

Als je een ander uitlaatsysteem, andere luchtinlaat of andere aanpassingen aan het blok zoals een nieuwe nokkenas, zal je eigenlijk sowieso de brandstof en ontsteking moeten aanpassen hierop. Anders maak je niet optimaal gebruik van die andere aanpassingen. Maar niet alleen de prestaties van je motor zijn belangrijk. Bij veel aanpassingen kan je bijvoorbeeld er ineens voor zorgen dat je motor veel te arm loopt, waardoor hij kan oververhitten.

Voor het perfect tunen van je motor zal een expert gebruik maken van een dyno.


Wat is een power commander?

Een power commander is een elektronisch kastje die direct bij de andere elektronica van je motor geplaatst wordt. De kabelboom van de power commander wordt geplugd in de brandstof injectoren, en in andere sensoren als de krukassensor en de sensor van de versnellingsbak. De powercommander manipuleert het signaal van deze sensoren. Dit gemanipuleerde signaal gaat dan naar de ECU van je motor en die reageert op het nieuwe signaal. Hoe en hoeveel de power commander het signaal aanpast kan ingesteld worden. Hierdoor kan de ECU op het nieuwe signaal reageren zoals jij dat wilt.


Hoe werkt een ECU programmeren?

Anders dan bij een power commander wordt bij het herprogrammeren van de ECU de code binnen de ECU zelf herschreven. Doordat bij het programmeren van de ECU de code zelf aangepast wordt, kunnen er veel meer variabelen worden aangepast. Buiten dat de brandstof en ontsteking aangepast kan worden kunnen ook zaken aangepast worden zoals de snelheidsbegrenzing, toerenbegrenzer, het moment dat de koelventilator aan gaat, de uitlaatklep uitschakelen, de motorrem aanpassen of de snelheidsmeter opnieuw kalibreren. Nog een voordeel is dat de motor geen nieuwe onderdelen of bekabeling nodig heeft.


Wat is aan te raden?

Door het opnieuw programmeren van een ECU kan er meer aangepast worden. Voor veel modellen van motoren bestaat er wel een speciale kit voor de ECU in kwestie. Echter, niet voor elk model. Als er geen expert beschikbaar is in de buurt zal je je ECU moeten opsturen waardoor je motor eventjes niet bruikbaar is. Je kan ook een kit bestellen om de ECU zelf opnieuw te programmeren. Deze kit is een stuk duurder dan een standaard nieuwe ECU, en je hebt een computer met de juiste software nodig om dit te kunnen doen. Let wel, doordat je zoveel zelf kan aanpassen aan de ECU is er ook serieus gevaar dat je iets aanpast wat misschien niet goed is voor je motor en zelfs schade kan toebrengen. Voor het programmeren van een ECU is het dan ook wel aan te bevelen om dit door een professional te laten uitvoeren.

Een power commander is beschikbaar voor ongeveer elk type motorfiets die je bedenken kan. Deze kits zijn al helemaal voor jouw wensen en jouw motor geprogrammeerd. Er zijn voor elk type motor verschillende kits beschikbaar. Zo kan je bijvoorbeeld aangeven wat je wensen zijn of je kan de al gedane aanpassingen aan je motor noemen. Dan wordt daar rekening mee gehouden in het systeem. Je kan zelfs deze power commander opnieuw instellen zelf om kleine aanpassingen te kunnen doen. Hiervoor heb je wel een (gratis) softwarepakket nodig. Als je eenmaal de goede power commander thuis hebt hoef je hem alleen nog te installeren. Dit is weliswaar geen moeilijke klus, maar is zeker tijdrovend. Een bijkomend voordeel hiervan is dat als je terug wilt naar de fabrieks instelling van je motor je alleen de power commander hoeft te verwijderen.


Kijk goed naar welke manier van je motor tunen past bij jouw wensen en wat je eraan wilt spenderen. Zorg in ieder geval dat je alleen zelf aan de gang gaat als je er echt verstand van hebt, want je zou wel eens serieuze schade kunnen toebrengen aan je motor. Een professional kan je helpen om dit te voorkomen. Let ook op je verzekering en de garantie van je motor en of deze de manier en hoeveelheid van tunen toe laat.




Deze artikelen vind je misschien ook leuk:

 Ikwilvanmijnmotorfietsaf.nl is dé site waar je eenvoudig en zonder gedoe je motorscooterquad of trike verkoopt. Meld je motor vrijblijvend aan.

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod

Ik weet mijn kenteken niet

Handmatige invoer

Of voer kenteken in

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands